Selasa, 25 Januari 2011

sinopsis Novel Hikmah: Bab 2

Penulis: Mohd.Faris Ikmal

Bab 2: Berwaspada

Rozita merupakan kawan baik Sapura. Rozita mengingatkan Sapura agar sentiasa berjaga-jaga kerana Amri akan membalas dendam terhadap dirinya pada bila-bila masa. Sebaliknya, Sapura tidak berasa takut kerana baginya, cabaran itu ialah suatu amanah yang perlu dipikul oleh pengawas.
Banyak pengawas berasa takut apabila berhadapan dengan Amri kecuali Sapura. Sapura teringat akan hal pagi tadi, yakni semasa dia dalam perjalanan ke kantin, dia ternampak dengan Amri yang sedang membuli seorang murid junior. Murid junior itu berasa takut dan berbohong di depan Sapura. Sapura berkata kepada Amri bahawa dia hendak memberitahukan hal tersebut kepada guru disiplin. Amri tidak berasa takut. Dia juga memberikan amaran kepada Sapura. Walaupun Cikgu Salman menyuruh murid itu bercakap benar tetapi tetap dinafikan olehnya.
Apabila loceng berbunyi, Sapura berjalan menuju ke arah tempat letak basikal. Dia telah berselisih dengan Amri. Sapura membelek-belek basikalnya kerana takut kalau-kalau Amri telah bertindak merosakkan basikalnya. Akhirnya, Sapura tiba di rumahnya tanpa ada sebarang kejadian yang berlaku.

Kosa Kata / Makna:
1.Junior - Lebih muda
2.Bebel - Berleter, Mengomel
3.Bengis - Kejam, zalim
4.Jelingan - Kerlingan
5.Bercekak pinggang - Memegang kiri kanan
6.Terbabit - Terlibat
7.Sinis - Mengejek-ejek
8.Cetus - Bunyi besi digoreskan ke batu
9.Benaknya - Sumsum, otak, bodoh, dungu

Disalin daripada Blog Gebang Bahasa-Susastera Bahasa Melayu

Tiada ulasan:

Catat Ulasan