Isnin, 28 Januari 2013

Novel hikmah: Latar

 Latar dalam novel ini terbahagi kepada tiga, iaitu latar masyarakat, latar tempat dan latar masa.

Latar Masyarakat
Antara latar masyarakat yang terdapat dalam novel ialah masyarakat yang mengalami tekanan hidup, Contohnya Amri mengalami tekanan hidup kerana keadaan keluarganya yang porak-peranda, ayahnya hanya tahu pulang meminta duit dan berjudi. Seterusnya masyarakat yang mengabaikan tanggungjawab terhadap keluarga. Contohnya ayah Amri yang terlibat dengan kegiatan perjudian dan penyalahgunaan dadah. Seterusnya masyarakat yang suka membantu. Contohnya Sapura telah membantu Amri semasa diperas ugut di sebuah lorong semasa hendak pulang daripada membeli ubat di farmasi selain Pak Dolah, peruncit yang sentiasa memberikan hutang kepada emak Amri. Selanjutnya masyarakat yang melakukan jenayah, contohnya ayah Amri yang akhirnya dipenjarakan dan hadirnya dua orang pemeras ugut yang telah menyamun Amri tetapi mereka gagal mendapat wang daripada Amri. Akhirnya masyarakat yang insaf akan keasalahan yang telah dilakukan, contohnya ayah Amri yang berada di dalam penjara telah pun insaf dan berharap agar keluarganya dapat menerimanya semula.

Latar Tempat
Antara latar yang terdapat dalam novel ini ialah latar di dalam kelas/sekolah. Contohnya murid-murid lain tidak berani mengangkat muka apabila Amri masuk ke dalam kelas selepas dia dirotan oleh Cikgu Salman kecuali Siva seorang sahaja yang berani berbual-bual dengannya. Seterusnya di rumah Amri, selepas kepulangan Amri dari sekolah. Amri juga terserempak dengan Sapura semasa ingin menyisihkan diri di hujung padang, walaupun telah ditegur Sapura. Selanjutnya di tempat letak basikal, contohnya Amri menunggu Sapura dan berpura-pura baik sebelum balik bersama-sama dan mengenakan Sapura. Seterusnya di farmasi, contohnya Amri membeli ubat demam dan luka untuk ibunya. Akhirnya di hospital, contohnya keluarga Sapura membawa emak Amri ke hospital selain Amri yang telah diselamatkan oleh Sapura.

Latar Masa

Latar masa dalam novel ini adalah pada waktu siang/tengah hari, contohnya semasa Amri dan Sapura pulang dari sekolah bersama-sama sebelum Amri mengenakan Sapura. Seterusnya pada waktu malam, yakni pada pukul 11.00 malam apabila ayah Amri pulang untuk meminta wang daripada isterinya, kain yang baru dilipat bertaburan apabila ayahnya menyelongkar gerobok baju dan seterusnya apabila wang yang diperoleh agak sedikit, ayahnya telah meragut rantai yang dipakai oleh ibunya.

1 ulasan:

  1. Your Affiliate Money Making Machine is waiting -

    And getting it running is as easy as 1 . 2 . 3!

    It's super easy how it works...

    STEP 1. Tell the system what affiliate products the system will push
    STEP 2. Add some PUSH BUTTON traffic (this ONLY takes 2 minutes)
    STEP 3. Watch the affiliate system grow your list and sell your affiliate products all for you!

    Are you ready to start making money???

    Click here to launch the system

    BalasPadam